woensdag 16 mei 2007

De 24-uurs-mens, waar economie en biologie van tijd tot tijd botsen

wat interessante dingen die ik las in dit boek

  • hfdst 1 de van-negen-tot-vijf-cultuur
    -De uitvinding van de gloeilamp, rond 1880, heeft de wereld radicaal veranderd.
    De zon bepaalde het werkritme, totdat de elektrische gloeilamp het mogelijk maakte om 's nachts te werken. Daarmee verdween de strikte scheiding tussen dag en nacht.
  • 'I want to wake up in a city that never sleeps. And find I'm king of the hill - top of the heap.' ( New York, New York, Frank Sinatra).
  • hfdst 3 Onze ingebouwde klokken, hoe wij deel uitmaken van de ritmen in de natuur.
    - Overdag werken, 's nachts slapen, op vaste tijden eten, om acht uur naar het journaal kijken. Grote delen van ons leven voltrekken zich volgens vaste tijdsindelingen en patronen. De sterke regelmaat die in de hele natuur heerst, zit ook in ons.
    De evolutie heeft ons zo gevormd dat afwisselingen tussen dag en nacht en tussen seizoenen in hoge mate ons functioneren beheersen. Zelfs als ze helemaal buiten ons omgaan.
    - Alle ritme die in de natuur voorkomen, kunnen we op een of andere manier terugvinden in planten en dieren. Getijden, de maanstand, de dag-nachtwisseling, de seizoenen, stuk voor stuk hebben zij een biologische tegenhanger. Bij de mens zijn lichaamsritmen te vinden die parallel lopen aan de seizoenen en andere - de meeste - hebben een omlooptijd van ongeveer 24 uur.
    - Iedere dag synchroniseren we onze ritme met de buitenwereld omdat ze niet precies gelijk lopen aan 24 uur. De ritmen moeten gesynchroniseert worden aan de 24-uurs dag-nachtwisseling.
    - ochtend- en avond mensen
    Nachtdieren zoals uilen en vleermuizen ontwaken in het donker en gaan dan op zoek naar voedsel. Overdag rusten ze en slapen ze. Wij dagdieren, doen het omgekeerde. Toch zie je bij de mens een grote variatie. Er zijn mensen die 's ochtends hun bed niet uit te branden zijn, pas in de loop van de dag tot iets in staat zijn en 's avonds opbloeien en pas diep in de nacht gaan slapen. En je hebt avond mensen die het omgekeerde hebben.
    - Het word langzamerhand duidelijk dat het menselijk circadiane systeem gestuurd kan worden door een groot aantal verschillende dingen. Behalve sociale signalen spelen, net al shet werk- rustschema, temperatuurschommelingen en zelfs het gebruik van geneesmiddelen.
    Als wij op verschillende tijden van de dag verschillend zijn, is er dan een optimaal tijdstip om bepaalde handelingen te verrichten? De ritmen in het geestelijk en lichamelijk presteren van de mens bestuderen, is ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou denken.
  • Timing: van levensbelang
    - Stelt u zich eens voor dat de aarde niet om zijn as zou draaien. Of liever, dat ie eens per jaar roteerde, zodat een halve bol permanent belicht werd, de andere eeuwig in duisternis was. Net zoals de maan ons steeds dezelfde kant toe keert, die eens per 28,5 dagen om zijn as draait en ook om de aarde. Op het eeuwig verlichte aardoppervlak had zich best leven kunnen ontwikkelen. Niet direct daar waar de zon altijd in het zenit zou staan, of waar het eeuwig dinker en steenkoud was; maar misschien wel in de ring waar de zon altijd zo'n graag of 30 tot 60 boven dezelfde horizon stond. Hoe zou dat leven onder permanente verlichting er uit zien? Zou er periodieke celdeling zijn? Afwisselend slapen en waken? Jaarlijkse voortplanting?
    - Waarom interne sturing?
    Dat zou allemaal ook kunnen gebeuren door niet op een interne oscillator te vertrouwen maar als direchte reactie op de lichtdonker-cyclus buiten. Er zijn twee belangrijke redenen waarom dat geen optimale regeling zou zijn. In de eerste plaats biedt het waargenomen licht geen erg nauwkeurig tijdsignaal. Alleen zonsop- en afgang vormen zo'n dagelijks signaal en die zijn soms versluierd door wolken, soms onzichtbaar door het eigen gedrag van dieren, die te laat of te vroeg uit hun holen komen. Een oscillator werkt stabiliserend op het dagelijks patroon. In de tweede plaats biedt het lichtdonker-cyclus geen enkel houvast met betrekking tot andere tijden van de dag dan licht- aan en - uit. En ook die andere tijden zijn even belangrijk . Die oscillator kan specifiek gedrag aansturen op bepaalde tijden van de dag en de basis zijn voor dagelijkse gewoonstes.

Concept + taken vrijdag 18-05

Concept
Mensen dragen overdag een masker en tonen 's nachts hun ware aard. Als de duisternis verdwijnt worden mensen gedwongen hun masker af te zetten en moeten ze altijd hun ware aard te tonen.

Taken voor vrijdag 18-05-2007

Eefje – Strategie, verder onderbouwend onderzoek, schema huidige voortgang
Roel - Tekeningen, moodboards concept.
Gil – Technisch onderzoek, haalbaarheid
Corné – Technisch onderzoek
Marc – belevingsscenario’s, persona’s.
Thierry – Tekeningen en persona's

3 ideeen - Roel

Instinct:
Als het donker is: pikkedonker/zachte/warme lucht blaast in je ogen, je hoort (nacht)dierengeluiden, het wordt warmer en je zit in een lekkere stoel. je hebt twee handles waarin je moet knijpen als ze bijvoorbeeld trillen. De reden hiervoor is dat je snachts minder kwetsbaar lijkt omdat je meer ontspannen en rustiger ben, terwijl je dan juist op je hoede moet zijn omdat nacht ook weer gevaarlijk kan zijn. als je niet in de handles knijpt, dan ben je op de schermen zichtbaar voor iedereen in de zaal. als je reactie te langzaam is gaat het licht ook weer aan.
Dieren zijn in het echt meer alert dan je zou denken, en gebruiken hun instinct meer.
ook al slapen sommige dieren s’nachts, ze zijn constant alert op gevaar voor zichzelf en hun kroost.



Kleurverschillen:

wat gebeurt er als er altijd licht is? je hebt 3 lichtvlakken: links, rechts, boven. ze branden nooit tegelijk, altijd maar een.
per lichtvlak zijn 3 sensors. je mag niet te dichtbij het licht zitten, anders gaat deze aan. in het donker is het veilig namelijk. hierbij misschien ook beeldschermen aan de buitenkant van de installatie. alles wat in het licht komt, is te zien op het scherm. hoe eerder je je in het donker verschuilt, hoe minder snel de vlakken van ‘licht‘ veranderen.
een vleermuis wilt juist niet gezien worden en daarom is deze altijd s’nachts buiten. hierbij is het belangrijk dat je als user dezelfde eigenschappen moet aannemen, en je meer als een vleermuis gaat ‘wanen’



idee 3: zie "conceptje/idee/trigger"

III Concepten - Thierry



Idee
In het licht ben je zichtbaar voor andere mensen terwijl je in het donker door niemand word gezien. Mensen zetten overdag in feite een masker op en ’s nachts laten mensen hun echte identiteit zien. ’s Nachts zijn mensen ook veel meer in een privé-sfeer en worden niet beïnvloedt door andere mensen.

Concept

DOORDAT MENSEN OVERDAG EEN MASKER OPZETTEN, TONEN ZIJ HUN WARE AARD NIET. DIT DOET MEN ALLEEN IN DE NACHT. ALS HET DUS DONKER IS EN NIEMAND HUN WARE BEDOELINGEN OF KARAKTER KAN ZIEN.

DOOR DE GEBRUIKER IN EEN DONKERE RUIMTE TE PLAATSEN MET 1 LICHTPUNT IN HET MIDDEN VAN DE RUIMTE, WORDT DE GEBRUIKER GETRIGGERD OM IN HET LICHT TE GAAN STAAN. ALS DE GEBRUIKER IN HET LICHT STAAT ZAL ER OP DE MUUR EEN BEELD TERVOORSCHIJN KOMT VAN MENSEN DIE DE GEBRUIKER AANSTAREN EN GRONDIG BEKIJKT.

ALS DE GEBRUIKER BUITEN DE CIRKEL TREEDT ZAL ER EEN BEELD VAN HET ALLEDAAGSE LEVEN WORDEN VOORGESTELD EN WORDT ER WEINIG AANDACHT BESTEED AAN DE GEBRUIKER, MITS HIJ STIL BLIJFT STAAN.

DOET DE GEBRUIKER DIT NIET DAN ZAL DE LICHTCIRKEL GROEIEN, TOTDAT DEZE DE GEHELE RUIMTE VULT. HIERDOOR ZAL DUIDELIJK WORDEN DAT ALS ER GEEN NACHT/DONKERTE MEER ZOU BESTAAN NIEMAND ZICH KAN VERSCHUILEN EN GEDWONGEN WORD ZIJN OF HAAR WERKELIJKE AARD TE LATEN ZIEN AAN DE BUITENWERELD.

Uitvoering



Idee

In het licht ben je zichtbaar voor andere mensen terwijl je in het donker door niemand word gezien. Mensen zetten overdag in feite een masker op en ’s nachts laten mensen hun echte identiteit zien. ’s Nachts zijn mensen ook veel meer in een privé-sfeer en worden niet beïnvloedt door andere mensen.

Concept

DE GEBRUIKER PROBEERT ZICH ACHTER EEN MASKER TE VERSCHUILEN. MAAR DOORDAT ER GEEN NACHT MEER IS ZAL HIJ OP DEN DUUR ZIJN WARE AARD MOETEN LATEN ZIEN EN ZICH NIET MEER ACHTER HET MASKER KUNNEN VERSCHUILEN.

OP HET MOMENT DAT DE GEBRUIKER MET ZIJN GEZICHT BIJ HET MASKER KOMT, ZAL DEZE STEEDS SNELLER EN EERDER GAAN VERSCHUIVEN.
(DIT KAN ZOWEL DIGITAAL ALS FYSIEK WORDEN UITGEWERKT).

HIERDOOR ZAL HET VOOR DE GEBRUIKER STEEDS MOEILIJKER WORDEN OM ZICH TE VERSCHUILEN ACHTER HET MASKER, EN ZAL DUS GEDWONGEN ZIJN HET EIGEN GEZICHT TE LATEN ZIEN EN HIERMEE DE WARE AARD.

Idee

We willen de gebruiker laten ervaren wat er gebeurd als er altijd licht is. Wat is de impact van constante dag. Wat gebeurt er met het biologisch ritme?Uitdaging: constante dag laten beleven in enkele minuten

Concept

DE GEBRUIKER KRIJGT IN SNELTREIN VAART EEN DAG TE ZIEN MAAR NIET ZOALS HIJ DEZE GEWEND IS, HET WORD NAMELIJK GEEN ECHTE NACHT. DE DAG GAAT MAAR DOOR EN DOOR.

DOOR DE REACTIE VAN DE GEBRUIKER TE METEN (HIER MOET GEDACHT WORDEN AAN TEMPERATUUR, BEWEGING, AANRAKING) BEÏVLOED HIJ HIER HET VERLOOP VAN DE DAG.

VOORBEELD: ALS DE GEBRUIKER VEEL BEWEEGT ZAL HET BEELD WAZIGER WORDEN OM HET IDEE VAN SLAAP NA TE BOOTSEN (HIER ZOUDEN NOG ANDERE MANIEREN VOOR MOETEN WORDEN UITGEZOCHT). OOK ZAL HET BEELDEN TONEN DIE MISSCHIEN NIET BESTAAN OF HELEMAAL NIET OP ZIJN PLAATS ZIJN IN DE CONTEXT, DIT OM SLAPELOOSHEID (INSOMNIA) UIT TE BEELDEN.

Drie concepten van Marc

3 Concepten Marc

Idee
Wat zou er gebeuren als de vleermuis de nacht zou vangen.Wat is de impact van constante dag?

Kenmerken idee:
Grote verandering
Omgeving reageert op gebeurtenis
Tijdbesef gaat veranderen

Tijdbesef gaat veranderen:
We laten mensen zien wat er gebeurt als er geen besef meer is van tijd door het altijd aanwezige daglicht, of als dit besef enigszins wordt beïnvloedt door bepaalde factoren.

Zo kun je een persoon een kamer binnen laten gaan waar voor hem/haar de tijd anders zou kunnen lopen. Klokken zijn een indicator van tijd. Deze zouden er in kunnen om het besef van de tijd van mensen te kunnen beïnvloeden. Ook spelen factoren als licht en donker een rol, naast die van temperatuur, slaperigheid en andere nog nader te bepalen factoren.


Grote verandering:
We zouden mensen duidelijk kunnen maken wat een grote verandering als het verdwijnen van duisternis voor effect heeft op bijvoorbeeld de dieren in hun habitat. Als je door teveel bewegen hun schuilplekken bijvoorbeeld weghaalt dan hebben ze nergens meer om voor te schuilen en zullen ze moeten vluchten.

Hetzelfde geldt hier voor mensen. Als mensen altijd maar in het licht moeten zijn hebben ze nergens om voor weg te schuilen. De duisternis die ze daarvoor eerst gebruikten is weg. Je zou de toeschouwers deze duisternis op een of andere manier weg kunnen laten nemen zodat ze zelf kunnen zien wat voor impact die verandering zou kunnen hebben.

Idee

Ruimte met lichtbundel. Als je daarbuiten staat gebeurt er niks. Als je erin staat dan reageren de mensen op je. Als je buiten die lichtbundel veel beweegt dan wordt de lichtbundel groter en daarmee dus het daglicht groter. Uiteindelijk kun je er niet meer aan ontsnappen en sta je altijd in het licht.

Kenmerken idee:
Invloed op verandering
Reflectie op eigen persoon toeschouwer
Laten zien van identiteit (fictief/echt)
Duister staat voor het kunnen verbergen van eigen identiteit /masker opzetten

Masker opzetten:
We kunnen mensen zelf een masker voorzetten en zichzelf laten zien als een ander persoon. Je zou dan mensen zichzelf laten zien zoals anderen hen zien zodat ze zelf meer gaan nadenken over de persoon die ze eigenlijk zelf wel zouden willen of moeten zijn. De duisternis die in het verhaal van de vleermuis er is en waarin de mens zijn echte ik schuil zou houden wordt dan weggenomen.

dinsdag 15 mei 2007

ideeen Corné

Idee 1


Mensen de ervaring bieden of ze ‘s nachts in een discotheek zitten. Je creeert een sfeer door middel van audio en video. De beweging die de mensen daarbij maken worden opgenomen door een bewegingssensor en deze bepaalt de hoeveelheid licht die er wordt gebracht. Veel beweging zorgt voor weinig licht. Je begint dus in een felle omgeving en als je begint te bewegen wordt het donkerder. Je zet dus je masker af en gedraagt jezelf zoals je meestal in het donker doet.

Idee 2

dieren hebben natuurlijke tegenstanders, wat als je alle mensen in de kamer tot een maximale van 10 of dergelijks, elk een dier laat vertegenwoordigen die automatisch geselecteerd wordt voor ze. Ze kunnen daarna door hun bewegingen het beeld aanpassen en zo de dieren min of meer besturen. Zo blijft er uiteindelijk 1 dier over.

Idee 3

Mensen moeten gaan liggen op een bed, de hoeveelheid gewicht die hierbij gebruikt wordt zorgt voor een verandering in de omgeving. Hoeveelheid licht, audio, geur en misschien nog andere dingen?

maandag 14 mei 2007

Vergadering 14-05

Vergadering 14-05-2007

Aanwezig:
Thierry
Gil
Roel
Marc
Eefje

Afwezig:
Corné (ziek)

Bespreking werk op weblog:
Installatie waarin een dag verstrijkt waarin het niet licht wordt.
We moeten kijken naar de sociale factoren waarmee mensen hun dag en nachtritme bepalen en deze gebruiken om te kijken wat er gebeurt als het altijd licht zou zijn. Welke grote dingen veranderen er dan? We moeten ons misschien toespitsen op hoe de moderne mens zou zijn. Ochtend of avondmens zou hierbij iets kunnen betekenen.
Factoren die ertoe bijdragen dat je gaat slapen:
- Temperatuurverschillen
- Vermoeidheid
- Werktijden

Doelstelling:
Wat willen wij bereiken met onze installatie?
We willen de gebruiker laten ervaren wat er gebeurd als er altijd licht is.

Welke reactie van de gebruiker willen wij teweegbrengen?
Een hele sterke ervaring met dag en/of nacht

Idee
Mensen slaapdronken maken
Zorgen dat mensen door de installatie moe worden en te maken krijgen met die factoren waardoor mensen slaap krijgen.

Idee
In het licht ben je zichtbaar voor andere mensen terwijl je in het donker door niemand word gezien. Mensen zetten overdag in feite een masker op en ’s nachts laten mensen hun echte identiteit zien. ’s Nachts zijn mensen ook veel meer in een privé-sfeer en worden niet beïnvloedt door andere mensen.

Idee
We willen de gebruiker laten ervaren wat er gebeurd als er altijd licht is. Willen we kijken hoe het voor ons zou zijn of voor de mens die nooit nacht had gekend. Wat zou er gebeuren als de vleermuis de nacht zou vangen.
Wat is de impact van constante dag. Hoe zouden CMD’ers reageren op constant licht vanaf nu? Geen nacht meer heeft invloed op de student. Wat gebeurt er met het biologisch ritme?

Uitdaging: constante dag laten beleven in enkele minuten

Idee
Zou het nog wel leuk zijn om te gaan stappen als het nog constant licht is?
Overdag gedraag je je anders dan ’s avonds dus misschien is het ook wel niet gezellig als het licht is. Terrassen zouden constant vol zijn.

Idee
Hoe zou je je vrije tijd besteden als het constant licht zou zijn? Daglicht zorgt ervoor dat je na het werken dus ook nog genoeg licht zou hebben voor activiteiten die eigenlijk alleen overdag zouden kunnen.

Idee
Wat voor invloed zou het hebben op het slapen. Zou je nog steeds willen slapen of zijn er manier om niet meer te hoeven slapen?

Idee
Ruimte met lichtbundel. Als je daarbuiten staat gebeurt er niks. Als je erin staat dan reageren de mensen op je. Als je buiten die lichtbundel veel beweegt dan wordt de lichtbundel groter en daarmee dus het daglicht groter. Uiteindelijk kun je er niet meer aan ontsnappen en sta je altijd in het licht.

Taken
Voor volgende vergadering 3 concepten verzinnen bij de ideeën die hierboven vermeld staan. Doe je werk!! Anders kunnen we niet verder en we MOETEN verder.

Volgende vergadering woensdag 16-05 09.35u

De biologische klok

http://www.timetools.nl/mythenfeiten1.htm

De afwisseling van slapen en waken wordt, evenals de 24-uurs ritmen in bijvoorbeeld hormoonafgifte en lichaamstemperatuur, gestuurd door een biologische pacemaker, een klein groepje zenuwcellen gelegen aan de basis van de hersenen. Wordt activiteit van de zogeheten biologische klok gemeten, dan blijkt deze een ritme te vertonen met een periode die niet precies 24 uur is. Daarom worden de ritmen die door de biologische klok gestuurd worden circadiane ritmen genoemd (circa dies: ongeveer een dag).

Onder natuurlijke omstandigheden is de periode echter precies 24 uur, omdat de biologische klok dagelijks wordt bijgesteld (gesynchroniseerd). Dit gebeurt voornamelijk door lichtinval in de ogen, die in verbinding staan met de biologische klok. Vooral 's ochtends en 's avonds, op die momenten van de dag waarop het omgevingslicht 't sterkst verandert, is dit het geval. Deze en andere omgevingsinvloeden synchroniseren de biologische klok, zodat deze het tijdsverloop van lichamelijke en mentale activiteit kan afstemmen op de omgevingseisen. De lichaamstemperatuur bijvoorbeeld, begint reeds enige uren vóór het moment van ontwaken te stijgen. Zo is men 's morgens al voldoende is 'opgewarmd' voor het uitvoeren van de dagelijkse activiteiten. Goed geregelde (ge-time-de) 24-uurs ritmen stellen ons in staat optimaal in te spelen op de periodieke veranderingen van dag en nacht. Voor de mens, als dagdier, betekent dat men van nature overdag alert en productief is, en 's nachts slaperig en inactief.

Een stabiele circadiane ritmiek is moeilijk snel te veranderen. Dat is te merken bij drastische veranderingen in de licht-donker cyclus, zoals bijvoorbeeld veroorzaakt door een vliegreis naar Japan. Het duurt een aantal dagen voordat de circadiane ritmen van onze lichaamsprocessen zich aan de nieuwe situatie hebben aangepast. Dit kan gepaard gaan met klachten over vermoeidheid, slaapproblemen en slecht functioneren: de zogenaamde jetlag. Ook mensen die in ploegendienst werken hebben last van een 'verschoven' levenspatroon ten opzichte van het ritme dat hun biologische klok aangeeft. De signalen uit de omgeving kunnen nu niet helpen om de interne klok aan te passen aan de nieuwe situatie (het is donker als je juist actief moet zijn in de nachtdienst) en daarom zal aanpassing moeilijk zijn. Ook is de kwaliteit van de slaap overdag aangetast, niet alleen door de aanwezigheid van meer geluid en licht, maar vooral doordat de slaap in een periode valt die buiten het door de biologische klok gedicteerde venster valt.

Dit brengt regelmatig klachten met zich mee die lijken op die van een jetlag:

subjectieve klachten als algehele malaise, verlies van energie en stemming, vermoeidheid, gebrek aan eetlust en gespannenheid. En ook in objectieve afwijkingen als slaapstoornissen, aandoeningen van het maag-darmstelsel en hart- en vaatziekten. Naast de gezondheidsproblemen heeft ploegendienst psychosociale gevolgen voor de betrokken werknemer, zoals veranderingen in persoonlijkheid en stoornissen in de relatie tot het gezin en sociale omgeving. Voortekenen van dit zogenaamde shiftwork maladaptation syndrome kunnen zich al enkele maanden na het begin van ploegendienst voordoen. Zijn er eenmaal gezondheidsproblemen, dan blijven deze in veel gevallen aanwezig.

Gebruik van dag en nacht in film

De nacht als ware aard
Over het algemeen wordt de nacht gebruikt om de ware aard van een wezen te laten zien (hetzij mens, god, dier of iets geheel anders). De dag wordt hierintegen gebruikt om een personage in zijn positieve zin af te beelden. De wereld vol met regels waaraan de persoon moet voldoen, is de wereld die in de schijnwerpers staat en inzichtelijk voor elkander is. Omdat ieder mens een positieve indruk bij anderen achter wil laten, wordt de glimlach tevoorschijn gehaald wanneer men in de spotlight staat. Deze kant wordt dan ook als positief ervaren omdat dit naar buiten wordt gebracht. Hoe de persoon werkelijk is kan men enkel doorzoeken bij het doorkruisen van zijn of haar schaduw.

Al met al wil men met veel films kenbaar maken dat de nacht een negatieve maar als waarheid beschouwde ervaring oplevert, terwijl het positieve daglicht de schijn van de werkelijkheid moet voorstellen.

Dit is slechts de conclusie van het onderzoek.
Voor de volledige versie (een kleine drie pagina's, zelf geschreven uiteraard):
Onderzoek naar Dag en Nacht in film.

Achterliggende ideeen bij verschillende installaties

Titel: frequency and volume relational architecture 9
Link: http://www.lozano-hemmer.com/eproyecto.html

Achterliggende gedachte:
volume verandering, met een bewegingssensor en een 'meetsensor'
het menselijk lichaam als een antenne. het aantal mensen groeit hard door, en waarom niet gebruiken als een antenne in plaats van echte antennes te plaatsen? >>> waarom de gebruiker zelf niet als onderdeel gebruiken van de installatie?? zonder gebruiker, geen werkende installatie!
De mens als onderdeel van een verbinding gebruiken, hierbij kan je denken aan minimalistisch denken, de wereld verbeteren en mooier maken (geen antennes en geen apparaten die energie gebruiken).


Titel: amodal suspension relational architecture 8
Link: http://www.lozano-hemmer.com/video/amodal.html
Achterliggende gedachte:
licht verandering: iets digitaals omzetten naar licht. een sms bericht zien als een soort vogel/ziel dat door de een wordt vrijgelaten en door de ander moet worden opgevangen. als dit niet gebeurt blijft het rusteloos als een lichtstraal doorschijnen. als het eenmaal is gevangen, dan wordt het bericht weergegeven om een scherm, met een soort idee dat de boodschap eindelijk zijn rustplaats heeft.
Het gebruiken van symboliek, kan heel doeltreffend werken, denk bij ons aan dieren. we kunnen eigenschappen gebruiken en deze vertalen naar een digitale vorm. We kunnen de kant op van het spirituele: de ziel, geestverschijning?, een hiernamaals, jesus is watching you..
sommige mensen denken dat alle dingen een soort ziel hebben, misschien een soort 'tot leven brengen' van dingen en voorwerpen.. je kan elk object een karakter geven en zo een soort meerwaarde opbouwen, dat mensen emotioneel rekening ermee houden en bepaalde band mee kan opbouwen.

Titel: iOO
Link: http://naturalinteraction.org/index.php?category=1
Achterliggende gedachte:
Natural interaction onderzoekt de relatie tussen mens en machine met de volgende reden: het laten ontdekken van de wereld in een kunstmatige en digitale vorm. men laat de natuurlijke en achterliggende gedachtes al aan de bezoeker zien, nog voordat ze in het echte leven ooit gaan ervaren.
Het geven van een soort toekomstvisie. Interactie met iets wat in de toekomst verdwenen is en op deze manier een simulatie gebruiken? Het herbeleven van herinneringen: men kan dezelfde handelingen van toen weer opnieuw ervaren, door hetzelfde te doen in een oude ervaring.

Ik ben vandaag jarig!

jeuj!

Conceptje / idee / trigger (Roel)

Directresultaatinstallatieding!


De bezoeker loopt langs de installatie. de installatie veranderd in de buurt van de bezoeker van kleur. dmv een bewegingssensor en een kleurensensor.

sensor meet-eigenschappen
-beweging
-snelheid
-kleur
-geluid
-temperatuur

De machine bestaat uit verschillende vierkantjes. elke zijde heeft de kenmerken van een dier >
je beweegt langzaam > zo langzaam als een schildpad > de vierkantjes draaien zo, dat er een schildpad onstaat > zonder de kleuren van de schildpad, maar wel met de kleuren van de bezoeker. omdat de bezoeker van een afstandje staat, hoe lager de temperatuur, want een schildpad is een koudbloedig dier.
de snelheid bepaalt het geluid: hoe sneller, hoe meer wind en lawaai, hoe langzamer hoe meer rustige en warme geluiden.
de temperatuur wordt bepaalt in welke afstand de bezoeker staat tegenover de installatie. hoe kleiner de afstand, hoe warmer. hoe groter de afstand, hoe kouder.

de bezoeker is zekere mate zelf in staat om de installatie om te bouwen.
het achterligende idee is om meer te weten te komen over dieren en hun eigen habitat, met direct resultaat als gevolg.

zondag 13 mei 2007

Insomnia

In Nederland heeft ruim 15% van de bevolking af en toe last van slapeloosheid. Tweederde hiervan bestaat uit vrouwen. De term ‘slapeloosheid’ (insomnia) wordt gebruikt om aan te geven dat er een stelselmatig tekort is aan nachtelijke slaap. Niet iedereen heeft hetzelfde slaappatroon. Sommige mensen hebben genoeg aan 6 uur slaap, de ander heeft 10 uur nodig. De meeste mensen slapen zo'n 7 à 8 uur per nacht. Helaas zijn er ook mensen die heel moeilijk in slaap kunnen komen. Bovendien worden ze vaak wakker midden in de nacht. Deze mensen lijden aan insomnia (slapeloosheid). Overdag zijn deze mensen dan ook extreem moe, maar kunnen toch niet slapen.

Op een warme zomeravond kunnen veel mensen moeilijk in slaap komen. Ze liggen maar te woelen en te zweten. De volgende dag zijn ze dan ook erg slaperig en duf. Ook als er de volgende dag iets spannends staat te gebeuren kan de slaap soms niet vatten.

Personen met insomnia kunnen soms weken lang niet in slaap komen. Dit kan het dagelijks leven dan radicaal beïnvloeden. Overdag en 's nachts zijn ze in dezelfde afwezige staat.

Oorzaken en gevolgen van slaapstoornissen
Spanning thuis of op het werk, bezorgdheid (piekeren) of oververmoeidheid zijn belangrijke veroorzakers van slaapstoornissen. Maar ook pijnklachten, alcoholgebruik of een onrustige slaapomgeving kunnen de nachtrust nadelig beïnvloeden. Berucht zijn het werken in ploegendienst of de gevolgen van jetlag voor het natuurlijke bioritme. De gevolgen van deze nachtelijke verstoringen kunnen zijn: concentratieproblemen, prikkelbaarheid, vermindering van de eetlust en verlaging van de algehele weerstand. Slaapmiddelen lijken een oplossing te bieden, maar daar zijn veel nadelen aan verbonden: ze kunnen verslavend werken.

Hoe werkt onze biologische klok?
Ons lichaam kent een 'circadiaans ritme' (circadiaans is afgeleid van het Latijnse 'circa' wat 'rondom' en 'dies' wat 'dag' betekent). Het beschrijft een biologisch ritme, ofwel een ingebouwde biologische klok van ruwweg vierentwintig uur. Dit biologisch ritme bepaalt, afhankelijk van het tijdstip, het functioneren van het lichaam. Het bloed, het zenuwstelsel en de endocriene klieren zijn te beschouwen als een belangrijk netwerk, waardoor informatie naar het lichaam wordt gebracht. Ons lichaam kent een endocrien systeem, dat verschillende hormonen rechtstreeks afstaat aan de bloedbaan. Het is een bekend feit dat hormonen reageren op informatie die vanuit het lichaam tot hen komt en hun hormoonproductie daarop afstemmen. Dit is het geval bij de hypofyse, de schildklier, de bijschildklieren, de alvleesklier en de bijnieren. Daarnaast worden er nog een aantal hormonen geproduceerd in bepaalde weefsels.

Wat verstoort ons levensritme?
De epifyse ofwel pijnappelklier bekleedt een grote functie wat betreft het functioneren van ons lichaam. Sinds de ontdekking van de epifyse in 1980 is er veel onderzoek naar deze belangrijke klier gedaan. Als de pijnappelklier niet goed functioneert, kan dit dus leiden tot een verstoord levensritme. De pijnappelklier is maar een heel klein stukje van de hersenen, niet groter dan een erwt. Het ligt tegen de hersenbalk (corpus callosum) en achter tegen het dak van de derde ventrikel (hersenholte). De pijnappelklier werd vroeger als overtollig beschouwd, maar tegenwoordig wordt daar heel anders over gedacht. De pijnappelklier scheidt meerdere stoffen af, te weten: serotine, methoxy-indolen en verschillende peptiden. Ondanks de zeer geringe mate waarin deze stoffen in onze bloedbaan terecht komen, coördineren ze systemen door het hele lichaam. Melatonine wordt door de pijnappelklier gesynthetiseerd uit serotonine, en helpt het lichaam bij zijn biologisch ritme. Van melatonine is bekend, dat dit de slaap positief beïnvloedt. Dit proces wordt beïnvloed door het invallen van de duisternis rond zonsondergang. Zonsopgang onderdrukt de aanmaak van melatonine. Er is veel onderzoek gedaan naar de pijnappelklier in verband met melatonine. Aan mensen die aan slapeloosheid leden en moeilijk in slaap konden komen, werd tussen 3 en 6 uur 's middags (oraal) melatonine verstrekt. Dit had tot gevolg, dat ze 's avonds rond een uur of elf in slaap vielen in plaats van pas tegen de vroege ochtenduren, zoals ze dat eerst deden. Dit bleek ook te werken bij de bestrijding van een jetlag.

Films

Light Sleeper: http://www.moviemeter.nl/index.php3?id=4294

El Maquinista: http://www.moviemeter.nl/film/15636

Cashback: http://www.moviemeter.nl/film/38770

Insomnia: http://www.moviemeter.nl/film/2097

onderzoek over mensen en de invloed van dag en nacht

Licht en donker
De invloed van licht op mensen

Licht heeft dagelijks invloed op ons leven. We gebruiken het licht om te kijken. Onze pupil grootte verandert na mate er meer of minder licht is in de omgeving. Wanneer het ’s avonds donker wordt buiten, gebruiken we kunstmatig licht om toch te blijven kijken. Te kijken naar tv, naar de kamer, buiten op straat. Overal gebruiken we ’s avonds kunstlicht omdat we willen zien. We willen zien wat er om ons heen gebeurt. Licht is dus een vorm van controle.
Dus mensen hebben licht nodig om zich veilig te voelen. Als je het licht wegneemt, neem je dus een gevoel van veiligheid weg.
Of juist mensen bang maken in het licht, om te laten zien dat het licht niet altijd veiligheid biedt?
Hoe kunnen we dit interactief maken, een installatie van maken???

Geur en geluid

Het verschil tussen dag en nacht is niet alleen licht. Het is ook geluid en geur dat veranderd. ’s Avonds wordt het stiller, behalve natuurlijk op ontzettend drukke plaatsen.
De stilte is iets wat je niet alleen merkt aan het geluid wat er niet is, maar je voelt het ook. De stilte maakt je alert op elk geluid wat er is. Een vallend blaadje kan je aandacht al helemaal grijpen. Dit is weer dat gevoel van veiligheid.
De geur is ook anders ’s avonds. Je kunt het weer veel beter ruiken, je ruikt de bomen beter, de bosjes, het natte gras.

Licht creëren

Mensen hebben licht nodig, waarom laat je ze het niet zelf creëren?
Door het bewegen in de ruimte brand het licht, ga je stil staan, dan gaat het licht stilletjes uit… dit is om het gevoel te versterken dat je je veiliger voelt als je in beweging blijft. Als je dan ineens stil staat, omdat je je niet veilig voelt en wat denkt te horen, gaat het licht uit.
Wat zou er gebeurt zijn als men nooit de lamp had uitgevonden? Het zou ’s avonds enorm donker zijn. Geen kaarsen, geen gloeilampen. Niets om licht te maken.
Auto’s die niet meer rijden, mensen die vroeg gaan slapen omdat ze niets te doen hebben, of zelfs niet kunnen doen omdat ze niets zien.

Evolutie

Als er nooit een lamp was uitgevonden, had de mens zijn weg waarschijnlijk wel gevonden naar een andere manier van kijken. Infrarood? Ultraviolet? We zouden vast wel ogen hebben ontwikkeld die ons zouden laten kijken in het donker.
denken in de nacht
http://www.senzar.nl/ploegendienstdenken.htm
als men in de nacht juist slechter denkt, heeft dit te maken met het 24-uurs ritme, niet met het licht of donker zijn van de lucht.

Links

http://www.awaremagazine.nl/nl/433be52e061ac
http://www.kimbervie.nl/praktijk/lichtdonker.htm
http://www.start2date.nl/zomer/zomer-zonlicht-verliefdheid.php
http://www.solg.nl/indexnl.php?page=projecten&projectid=2
http://www.daanspeak.com/LijfEnLeden07Licht.html
http://www.wittemuseum.org/pdfs/06%20-%20In%20the%20Dark%20-%20Darkness%20and%20Humans.pdf