maandag 14 mei 2007

Achterliggende ideeen bij verschillende installaties

Titel: frequency and volume relational architecture 9
Link: http://www.lozano-hemmer.com/eproyecto.html

Achterliggende gedachte:
volume verandering, met een bewegingssensor en een 'meetsensor'
het menselijk lichaam als een antenne. het aantal mensen groeit hard door, en waarom niet gebruiken als een antenne in plaats van echte antennes te plaatsen? >>> waarom de gebruiker zelf niet als onderdeel gebruiken van de installatie?? zonder gebruiker, geen werkende installatie!
De mens als onderdeel van een verbinding gebruiken, hierbij kan je denken aan minimalistisch denken, de wereld verbeteren en mooier maken (geen antennes en geen apparaten die energie gebruiken).


Titel: amodal suspension relational architecture 8
Link: http://www.lozano-hemmer.com/video/amodal.html
Achterliggende gedachte:
licht verandering: iets digitaals omzetten naar licht. een sms bericht zien als een soort vogel/ziel dat door de een wordt vrijgelaten en door de ander moet worden opgevangen. als dit niet gebeurt blijft het rusteloos als een lichtstraal doorschijnen. als het eenmaal is gevangen, dan wordt het bericht weergegeven om een scherm, met een soort idee dat de boodschap eindelijk zijn rustplaats heeft.
Het gebruiken van symboliek, kan heel doeltreffend werken, denk bij ons aan dieren. we kunnen eigenschappen gebruiken en deze vertalen naar een digitale vorm. We kunnen de kant op van het spirituele: de ziel, geestverschijning?, een hiernamaals, jesus is watching you..
sommige mensen denken dat alle dingen een soort ziel hebben, misschien een soort 'tot leven brengen' van dingen en voorwerpen.. je kan elk object een karakter geven en zo een soort meerwaarde opbouwen, dat mensen emotioneel rekening ermee houden en bepaalde band mee kan opbouwen.

Titel: iOO
Link: http://naturalinteraction.org/index.php?category=1
Achterliggende gedachte:
Natural interaction onderzoekt de relatie tussen mens en machine met de volgende reden: het laten ontdekken van de wereld in een kunstmatige en digitale vorm. men laat de natuurlijke en achterliggende gedachtes al aan de bezoeker zien, nog voordat ze in het echte leven ooit gaan ervaren.
Het geven van een soort toekomstvisie. Interactie met iets wat in de toekomst verdwenen is en op deze manier een simulatie gebruiken? Het herbeleven van herinneringen: men kan dezelfde handelingen van toen weer opnieuw ervaren, door hetzelfde te doen in een oude ervaring.

Geen opmerkingen: