vrijdag 27 april 2007

Onderzoekje habitat/dieren Marc

Habitat
Habitat betekent voor mij de plek waar ik me begeef in mijn leven waar ik me thuis voel. Dat is voor mij op verschillende plekken. Niet alleen de plek waar mijn ouders wonen en waar ik nu woon, maar ook bij mijn vrienden in de kroeg of het centrum van Breda.
Sommige mensen wonen ook niet in een huis maar zwerven bijvoorbeeld over straat en slapen onder een krant. Hoewel zij geen huis hebben, hebben zij toch een habitat. Dit is voor hun een groot gedeelte van de stad waar ze leven.
Een habitat hoeft niet altijd iets materieels te zijn. Als je het dieper gaat bekijken leeft je eigen ziel ook in je lichaam. Het heeft daar ook een plek waar het zich wel of niet thuis voelt. Lekker in je vel zitten zou hiervan een afgeleide uitspraak kunnen zijn.

Dieren
Dieren zijn compleet verschillend van mensen. Hoewel mensen zich bewust zijn van hun bestaan hebben dieren dat bewustzijn niet. Dieren hebben ook veel minder genuanceerdere emotie en ook een primitieve manier van communiceren. Wilde dieren zijn meestal onafhankelijk maar huisdieren zijn juist weer afhankelijk van de persoon die voor ze zorgt. Huisdieren moeten iedere dag hun eten krijgen, slapen in hun hok of mand en krijgen op gezette tijden hun beweging. Afhankelijk van hoe goed de mens voor zijn huisdieren zorgt hoe leuker het is om een huisdier te hebben.
Je hebt ook dieren die speciaal voor de mens worden gekweekt. De mens houdt namelijk van vlees en dit vlees komt uiteraard van dieren. Zo is er een massaproductie ontstaan. Dit vinden veel mensen niet verantwoord, omdat de dieren geweld wordt aangedaan. Het is echter wel zo dat nog steeds een overgrote meerderheid van de mensen gewoon dat vlees eten.

Habitat en dieren
Zoals net gezegd is een habitat van dieren de wildernis. De dieren in het wild hebben echter vrij weinig met mensen te maken behalve dat ze er vaak zo ver mogelijk uit de buurt willen blijven. Nog een habitat is bij mensen in huis. Huisdieren hebben vaak maar een beperkte habitat omdat ze door de mens beperkt worden in waar ze heen kunnen. De mens heeft echter een dier in zijn habitat voor de gezelligheid of om een leegte in te vullen. Zij zijn verantwoordelijk voor hun huisdieren zodra ze er een aanschaffen.
Een andere plek waar een habitat word gecreëerd voor dieren is in de dierentuin. De dierentuin probeert voor de dieren een zo natuurlijk mogelijke habitat te creëren zodat de dieren zich thuis voelen, maar ook zodat de mens het dier in zijn natuurlijke habitat kan zien zonder enorm ver te reizen. Het is dus ook voor het gemak van de mens.

Geen opmerkingen: